Blog
- Szczegóły
Ponieważ, okres jest niepoważny, karnawałowy zapytałem ChatGPT o pozytywy związane z Inżynierią Biomedyczną.
ChatGPT:
- Dlaczego inżynierowie biomedyczni są świetnymi tancerzami?
- Bo mają doskonałą zdolność do znajdowania rytmu... nawet w sygnałach EKG!
- Dlaczego inżynierowie biomedyczni zawsze są spokojni i zrelaksowani?
- Bo znają najlepsze metody biofeedbacku!
- Dlaczego inżynierowie biomedyczni są świetni na imprezach?
- Bo zawsze mają najnowsze i najciekawsze "układy" do opowiedzenia!
Dzielę się Wami tą wiedzą. Miejcie z tym kłopot.
- Szczegóły
Kształcenie lekarzy – drzwi otwarte coraz szerzej!
Przypomnijmy kontekst – w tym roku 2024 - lekarzy kształcić może 36 uczelni. W zeszłym roku było ich 24.
Scenka rodzajowa typu. Przychodzi pacjent do szpitala .
Pacjent -Siostro! Siostro!
Siostra – Tak, słucham ?
Pacjent - Czy to prawda, że w ramach szerzej otwartych drzwi na kierunkach medycznych, będą nas teraz operowali i leczyli praktykanci z nowo otwartych kierunków medycznych?
Siostra – Tak.
Pacjent - A co jeśli, operacja im się nie uda i nas nie wyleczą?
Siostra – Nic. Po prostu nie będą mieć zaliczonych studiów.
- Szczegóły
Nie miałem za dużo czasu by pochylić się nad zeszłorocznymi konferencjami, więc ....
1. HealthTech Innovations Conference 22, Faculty of Biomedical Engineering, Silesian University of Technology, Zabrze, Poland, 9-10th Octoberber,2023 https://www.polsl.pl/rib/htic-23/ - najważniejsza w Zabrzu.
2. Polish Conference on Biocybernetics and Biomedical Engineering (PCBBE)2023, Institute of Electronics, Lodz University of Technology, Poland, 27-29th September, 2023, http://pcbbe.p.lodz.pl - najwazniejsza w Polsce.
3. The Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC) 2023, International Convention Centre Sydney, Australia, 24-27th July, 2023 https://embc.embs.org/2023/ - najważniesza w świecie.
4. Telemedicine and eHealth, Polish Telemedicine and eHealth Society, Institute of Metrology and Biomedical Engineering Faculty of Mechatronics, Warsaw University of Technology, Warsaw, Poland, 7 September, 2023. https://www.telemedycyna.org/konferencja/ - najważniejsza dla mnie i całej galaktyce.
Na (PCBBE)2023, na podstawie ocen recenzentów, przyznano nagrody dla najlepszych zgłoszeń w formacie pełnego artykułu. Jednak już teraz, na zimno, po pewnym czasie można coś zauważyć.
Przechodzimy do normalności i tematy wokół COVID 19, zamieniono na tematy onkologiczne, uczenia maszynowego w modelowaniu cyfrowym i diagnostyce i telemedycyny.
W naszej Polsce najlepszy artykuł badawczy dotyczył „Wykrywania osób pływających w zbiornikach wodnych przy użyciu obrazowania wielomodalnego i uczenia maszynowego”.
Autorzy to : Jakub Konert, Adam Dradrach, Jacek Rumiński.
Najlepszy artykuł zastosowaniowy - w uznaniu oryginalności opracowanego rozwiązania stosowanego do istotnego i aktualnego wyzwania w opiece zdrowotnej dotyczył „Korzystanie z korekcji częstotliwości nagrań ze stetoskopu w celu poprawy klasyfikacji dźwięków oddechowych”
Autorzy to : Adam Biniakowski, Krzysztof Szarzyński, Tomasz Grzywalski
I wybitny artykuł badawczy - w uznaniu wartości naukowej i wysokiej jakości pracy badawczej:
„Prognozowanie ryzyka przerzutów w raku płaskonabłonkowym nienośniczym komórkowym za pomocą danych klinicznych i genetycznych”
Autorzy to : Emilia Kozłowska, Agata Wilk, Dorota Butkiewicz, Małgorzata Krześniak, Agnieszka Gdowicz-Kłosok, Monika Giglok, Rafał Suwiński, Andrzej Świerniak.
Na konferencji “ The Annual International Conference of the IEEE (EMBC)”, wyglądało to tak:
"Segmentacja CT brzucha w celu oceny składu ciała przy użyciu nauki konsystencji sieci",
Autor to: Shahzad Ali z Uniwersytet Narodowy Kyungpook
"Upośledzone rozróżnianie stymulacji elektrocutaneous w sparaliżowanej ręce u ocalałych po udarze"
Autor to: Abigail Citterman z Uniwersytetu Northwestern
"Czas ma znaczenie: Stochastyczna stymulacja optogenetyczna zmniejsza adaptację w komórkach zwojowych siatkówki"
Autor to: William Kwan z Uniwersytetu Monash
"Neuralne i źreniczne korelaty percepcji błędu w immersive VR symulacji lotu"
Autor to: Michael Wimmer z Uniwersytetu Know-Center
"Stymulacja szyjnego nerwu błędnego zakłóca aktywność żołądkowej fali wolnej u szczurów"
Autor to Omkar Nitin Athavale z Uniwersytetu Auckland
"Ekstrakcja interwału czasowego w modelach cyfrowych świni z nadciśnieniem i hipotonią (niskim ciśnieniem ) przy użyciu noszonych czujników radiofrekwencyjnych w polu bliskim"
Autor to Thomas Conroy z Uniwersytetu Cornell
"Urządzenie mikrofluidyczne 3D z pionowymi kanałami w kierunku in vitro odtworzenia barier krew-mózg"
Autor to Tianshuo Wang, z Uniwersytetu Cincinnati
"Modelowanie farmakokinetyki opartej na fizjologii oczyszczania krwi markerów fluorescencyjnych w wątrobie do oceny stopnia uszkodzenia wątroby spowodowanego niedokrwieniem i reperfuzją"
Autor to Christopher Monti, z Uniwersytetu Medyczny w Wisconsin
No i na zakończenie, dla mnie najważniejszej konferencji Telemedicine and eHealth, Polish Telemedicine and eHealth Society, następujące zagadnienia były omawiane i prezentowane:
„Stymulacja Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego (SPPS-S®) - ocena oraz porównanie efektywności terapii realizowanej w formie zdalnej i stacjonarnej.”
Autorzy to: Piotr H. SKARŻYŃSKI, Natalia CZAJKA, Elżbieta GOS, Henryk SKARŻYŃSKI.
„Labelador: narzędzie oparte na sztucznej inteligencji wspomagające analizę stawów skroniowo-żuchwowych w skanach CBCT.”
Autorzy :Szymon WILK, Antoni KLOREK, Magdalena KOBUSIŃSKA, Karol ROSZAK, Szymon SKWAREK, Julien ISSA, Marta DYSZKIEWICZ KONWIŃSKA.
„Przedstawiamy nieinwazyjną aplikację wspomagającą diagnostykę chorób układu krążenia – badanie pilotażowe”
Autorzy: Rafał DONIEC, Natalia PIASECZNA, Eva Odima BEREPIKI, Muhammad Tausif IRSHAD, Xinyu HUANG, Szymon SIECIŃSKI, Marcin GRZEGORZEK.
“Cyfrowa transformacja w ortopedii”
Autor: Wojciech GLINKOWSKI
„Ambasador NVIDIA: Moje doświadczenie w nauczaniu IT w opiece zdrowotnej jako magister dydaktyki.”
Autor: Antoni GRZANKA.
„Wkład telemedycyny w zintegrowaną i skoordynowaną opiekę nad pacjentem – przegląd tematów.”
Autor: Barbara JACENNIK
„Kształtowanie wśród pacjentów postawy prozdrowotnej oraz ułatwienie funkcjonowania w systemie ochrony zdrowia”.
Autorzy: Bartłomiej Michalak, Julia Brzezińska, Khrystyna Voitovych.
„Wprowadzenie polskiego tłumaczenia Wersji Użytkownika Skali Oceny Aplikacji Mobilnych” (uMARS).
Autorzy to: Wojciech GLINKOWSKI Tomasz CEDRO, Rafał DONIEC, Bartłomiej MICHALAK.
„Aplikacje mobilne w telemedycynie i e-zdrowiu – podejście techniczne.”
Autorzy: Tomasz CEDRO, Grzegorz POŁUDNIEWSKI.
Podsumowując, wpływ modelowania cyfrowego i uczenia maszynowego na medycynę jest ..oj ..oj.. oj .
Szczepienia przeciwko COVID-19 w kontekście walki z wirusami SARS-CoV-2 są nadal zalecane. Jednak strategie szczepień i decyzje dotyczące szczepień mogą się różnić w zależności od rodzaju, fazy leczenia i innych czynników.
Telemedycyna w opiece nad pacjentami. W związku z pandemią zwiększyło się zainteresowanie i wykorzystanie telemedycyny w opiece nad pacjentami nie tylko onkologicznymi. Konsultacje zdalne stały się alternatywą dla tradycyjnych wizyt, umożliwiając pacjentom kontynuowanie opieki bez konieczności fizycznego udania się do placówki medycznej.
- Szczegóły
VIII edycja konkursu finansowania kształcenia zorientowanego projektowo – PBL (Project-Based Learning)
Szczegóły uczestnictwa link
W ramach konkursu tematów projektu - zgłosiliśmy chęć wykonania „Wykorzystanie technik uczenia maszynowego do stworzenia klasyfikacji i oprogramowania aplikacji
oceniającej na podstawie sygnałów multimodalnych i ALCOGOGLI różnice w stanach zaburzenia koncentracji podczas symulacji jazdy
pojazdem mechanicznym.”, W związku z udziałem Politechniki Śląskiej w programie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza - prosze za nas trzymać kciuki!
- Szczegóły
Ostatnio brałem udział w Targach Edukacji w Spodku i namawiałem przyszłych kandydatów na studia, by wybrali studia wyższe, jako gwarant przyszłych sukcesów i jedyne rozsądne wprowadzenie na zawodowy kurs.
Szczerze. To było bardzo wymagające zadanie. Każdy fałsz w głosie, był skwapliwie wyłapywany, dlatego musiałem przyznać, że sam z siebie od jakiegoś czasu, zmuszam się, by nauczyć się czegokolwiek. Dziwne. Bo do tej pory, uczenie sprawiało mi podejrzaną radość i pozwalało znacznie popraić nadwątlone poczucie humoru.
W celu samo motywacji sięgnąłem po najpotężniejsze działa, do autorytetów.
"Edukacja jest najpotężniejszą bronią, której możesz użyć, aby zmienić świat" - Nelson Rolihlahla .Mandela
"Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat.” - Ludwik Pasteur.
i ulubione…
"Uczący się powinien wiedzieć, umieć, chcieć.” - Burrhus Frederic Skinner .
Ale! Panie Brrhus jak tu chcieć, jak się nie chce, chcieć!
Przygotowałem dla moich kreatywnych Studentek i Studentów, kreatywne quizy, tak by w minimalnym stopniu zmusić ich i również mnie samego do nauczenia się czegoś nowego.
Nie chcieli! Nawet po to, by zaiponować moimi tekstami w towarzystwie i przeczytać instrukcje, które dla nich pisałem przez ciemne, mokre jesienne i długie przygnębiające, zimowe wieczory, podczas covidowych izolacji.
W desperacji przeglądając strony internetowe z kotkami, pieskami, dzidziusiami z nad wyraz dorosłą mimiką i innymi "poprawiaczami nastroju". Znalazłem taki oto tekst. O rok starszego, współczesnego kreatora rzeczywistości.
Elon Musk (ur. 1971 r. w Pretorii) - biznesmen pochodzący z RPA, posiadacz trzech obywatelstw – południowoafrykańskiego, amerykańskiego i kanadyjskiego. Twórca firm: SpaceX, Tesla, The Boring Company, Neuralink i projektu Starlink.W przeszłości jeden z inwestorów i patronów organizacji non profit OpenAI.
Tekst opisywał promocję nowego samochodu z napędem elektrycznym - Cybertruck.
"Podczas prezentacji uderzano w karoserię auta potężnym młotem – nie spowodowało to żadnego wgniecenia.Gorzej poszło podczas próby wytrzymałościowej szyb, wykonanych z "przezroczystego metalu", jak twierdził sam Musk.
W czasie prezentacji rzucono w szyby metalową kulą. Obie szyby nie przetrwały, zostały rozbite. " - donoszą światowe media.
I tu wkraczam ja, gwiazda edukacyjnego marketingu odwrotnego!
Odkąd zacząłem permanentnie popełniać błędy ortograficzne w swoich materiałach, testach i instrukcjach.
Okazuje się, że stały się one bardzo popularne w sieci.
Studenci je studiują, można rzec wyrywają sobie i przesyłają wzajemnie, wymieniają komentarze i uwagi.
Nie. Nie żebym to sobie zaplanował, nie ja wymyśliłem ortografie, ale jakoś tak samo z przygnębienia wyszło.
Wracając do samego Elona,
- "Ha. Ale. Ale. Kula jednak nie przeszła." - oto, jak skomentował wpadkę z kulkami i szybą, która został okrzyknięta jako: najbardziej niekonwencjonalna, ale za razem niesłychanie udana kampania marketingowa!
Później również dodał, że wytrzymałość szyb zostanie poprawiona.
Zupełnie jak z penicyliną, gdy w 1928 roku szkocki bakteriolog poszukując szczepionki na tyfus. Był tak zmęczony i załamany brakiem postępów swoich badań, że postanowił rzucić wszystko w diabły.
Zapuścił się sromotnie. Nie mył się już więcej, ani szkła laboratoryjnego, które zamiast do badań nad bakteriami, zmieniło przeznaczenie, jako jednorazówki do podawania nieregularnych posiłków i Whisky Sour – jako antidotum na niemoc i przygnębienie twórcze.
I tak, problem z bakteriami dalej „zrywał by mu papę z dachu”, ale Aleksander Fleming, pewnego szkockiego ranka zauważył, że na pozostawionej bez zamknięcia szalce zawierającej chorobotwórcze bakterie (gronkowce) wyrosła pleśń.
Sam później odbierając nagrodę Nobla, skomentował.
- „To natura wyprodukowała penicylinę, ja ją tylko odkryłem” .
- Szczegóły
Na Politechnice Śląskiej odbyła się 7 października 2021 uroczystość nadania tytułu Doctora Honoris Causa prof. Metinowi Akayowi
Poniżej link do zarejestrowanej uroczystości:
https://www.youtube.com/watch?v=M0NIylCVyJY
Osobiście, cieszyłem się z uroczystości, ponieważ jest to jakaś forma powrotu do normalności, w tym przesiąkniętym, covidem świecie.
Natychmiast, jednak po obejrzeniu uroczystości, posmutniałem. Mówię sam do siebie ( pozostałości po kwarantannie?) , patrz co Oni tam w tym Houston robią. Niby robią to co ty, czyli cognitive activities, ale…z jak iście amerykańskim rozmachem Oni to robią.
Uczą ludzi na nowo chodzić czy poruszać dłońmi, generalnie na nowo żyć po traumach wypadków, za pomocą reverse brain. Walczą uzależnieniami i jakby było jeszcze mało, to i z rakiem.
Poczułem się jak grzybiarz, który o 4 nad ranem był już w lesie i spotkał sąsiada.
Wstałem, od monitora, zrobiłem kółeczko na uspokojenie i puściłem sobie uroczystość raz jeszcze.
Postanowiłem, bardziej po amerykańsku spojrzeć na materiał, z większą dozą przychylności, żadnych tam kompleksów czy zazdrości.
Przesłuchiwałem się słowa profesora Akaya, z coraz to większym skupieniem, zwracając uwagę na słowa dotyczące jego studentów.
Profesor wielokrotnie podkreślał, że musiał przeganiać studentów z laboratoriom, wręcz błagał, by nie przychodzili w czasie dla nich wolnym .
Od razu pomyślałem, jaka ta Siła Wyższa jest niesprawiedliwa dla mnie.
Co inteligentniejszych, pracowitszych studentów kieruje do prof. Akaya a mi podsyła …
...
Nagle Siła Wyższa, zagaiła …
- Czy ty przygotowujesz ciekawe i na czasie wykłady, laboratoria lub projekty dla swoich Studentów?
Ja
- Że, co, że jak, no wykłady robię, egzaminy przeprowadzam, czasem nawet zaliczenie dam, ale studenci chcą więcej za mniej…
Siła Wyższa.
- Czy ty piszesz granty, by pozyskać finasowanie na przełomowe i potrzebne badania?
Ja.
- No, ze trzy a nawet cztery napisałem, ale nie załapały się na finasowanie, bo oni tam w komisjach się nie znają …
Siła Wyższa.
- Czy podchodziłeś do swoich Studentów po partnersku, czy tylko wytykałeś im ignorancję, roszczeniowość, chamstwo, a czasami po prostu… głupotę?
Ja.
- No… ale staram się, bo teraz studenci to …
Siła Wyższa.
- To teraz już wiesz, dlaczego wysyłam Studentów do prof. Akaya.
Ja.
- Siło Wyższa! Skoro już tak sobie tu rozmawiamy i poznaliśmy się bliżej. To, czy po znajomości nie mógłbyś, na próbę przysłać mi tych ambitnych, pracowitych studentów …
Siła Wyższa.
- No, ale ...
- Szczegóły
Chciałbym napisać o depresji, tak by na końcu tego tekstu pojawiał się uśmiech na twojej twarzy.
Paradoks depresji, kojarzony jest powszechnie z czarnymi myślami, które towarzyszą obserwowaniu w deszczowy, jesienny wieczór, powoli przesuwającemu się na wzgórze cmentarne, konduktowi pogrzebowemu.
Co mówi definicja …
Depresja (poważne zaburzenie depresyjne) to powszechna i poważna choroba medyczna, która negatywnie wpływa na samopoczucie, sposób myślenia i działania. Na szczęście można go również leczyć. Depresja powoduje uczucie smutku i/lub utratę zainteresowania czynnościami, które kiedyś sprawiały Ci przyjemność. Może prowadzić do różnych problemów emocjonalnych i fizycznych oraz zmniejszać zdolność do funkcjonowania w pracy iw domu.
Dla mnie pojęcie depresji opisuje następująca sytuacja.
Stojąc nad świeżym grobem, dopiero co zmarłego brata. Grobem, w którym wcześniej już pochowałem i matkę i ojca. Podchodziły do mnie kolejne osoby z kondolencjami i szczerymi, płynącymi z głębi serca słowami pocieszenia. Jedno z takich pocieszeń brzmiało:
- Nie smuć się, nie przejmuj.
W odpowiedzi, w emocjach odpowiedziałem.
- Ty, spróbuj wyobrazić sobie, że to grób twojej mamy. Twojego ojca i twojego brata.
Zapadła cisza. By być jeszcze bardziej przekonywujący, co do swoich uczuć, dodałem.
- Ja już nie muszę sobie tego wyobrażać.
Osoba, która chciała mnie pocieszyć, zaczęła płakać i odeszła ze łzami w oczach.
Paradoks depresji - obecnie do leczenia depresji najczęściej stosuje się należące do selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny – hormony szczęścia. Jak powszechnie wiadomo można je przyjmowac w postaci pigułek lub sobie samemu wytworzyć.
Podczas pisania o depresji z tyłu mojej głowy, kiełkowała, rodziła się myśl.
Z początku, słaba, nieokreślona, niewyrażona, pierwotna – myśl.
Stawiała pierwsze kroki w kierunku wyartykułowania, będąc coraz silniejszą, nieokiełzaną, krnąbrną, ale nadal nie mogła się przebić przez gęste czarne myśli i uczucia.
Przez co stawała się prymitywna, silna i ostra jak łom.
Wrzeszcze jest!
Prosta i skuteczna jak prawo ulicy …
- Nie oglądaj się za siebie, bo ci z przodu ktoś przyje…
...gomości.
Udało się ?
- Szczegóły
Zaczynając przygodę z polską edukacją. Ucząc się, zakuwając dzień i w nocy. Przechodząc przez kolejne stopnie edukacji: podstawówka, technikum, matura, ukończone studia.
Przy pytaniu.
- Ile to jest, dwa plus dwa ?
Wykuta na blachę wiedza pozwalała mi jak w odruchu warunkowym, odpowiadać z uśmiechniętą twarzą, - Cztery! Ba nawet sam przeprowadziłem dowód, że 2+2=4.
Mijały kolejne lata, spowodowały pojawienie się wątpliwości i konieczność ich natychmiastowego rozwiania, by czuć się w pełni wartościową jednostką społeczeństwa, które badź co bądź zrzuciło się na moją edukacyjną przygodę.
Dzięki studiom na Wojskowej Akademii Technicznej, dowiedziałem się, że prawidłowa odpowiedź, brzmi:
- Jeżeli, Kapitan, Obywatel prowadzący zajęcia mówi Państwu, że 2+2=4, to tak musi być!
Uspokoiło to na jakiś czas, moje filozoficzne wątpliwości, ale postanowiłem na zdobytej wiedzy zarobić. Skierowałem swe kroki na studnia z zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.
Tu przedstawiono mi następującą wykładnię:
- Państwo, powinni wszystkie zasoby materialne i niematerialne zaplanować, zorganizować i na końcu rozliczyć, tak by 2+2 zawsze było 4.
Coś tam zarobiłem, coś tam straciłem, fakt jest taki, że postanowiłem zweryfikować swoją wiedzę raz jeszcze.
Wyjechałem, zagranicę i tam dowiedziałem się rzeczy następującej.
- W Polsce, posługują się Państwo przestarzałymi metodami i narzędziami, według najnowszych badań amerykańskich naukowców 2+2 nadal daje 4.
Dobra, fajnie, chyba nic więcej nie da się zrobić. Będę uczył , że 2+2=4.
Pierwszy rok w roli prowadzącego na uniwersytecie.
Szanowne Studentki i Studenci.
- Ile to 2+2?
Studenci księgowości :
- Według reguł jakiej księgowości mamy podać wynik, kreatywnej czy tradycyjnej?
Studenci stosunków międzynarodowych:
- Dwa plus dwa..., to nie brzmi dobrze, zawsze któraś ze stron może czuć się zagrożona.
Studenci informatyki:
- Z jaką dokładnością mamy podać wynik?
Studenci prawa administracyjnego i samorządu:
- Jeżeli nie zgadza się Pan z poprawnością naszych odpowiedzi odwołamy się do kierownika przedmiotu lub nawet do samego JM Rektora.
No tak, chyba czas wrócić do początku.
- Szczegóły
Osobiście mam duży kompleks związany z tym, że nie umiem przygotować dobrej jakości tutorialu.
Zawsze jak zaglądam na YouTube, lub w inne miejsca, czuję się malutki i schowałbym się pod dywan na stojąco.
Zawsze też, przypomina mi się sytuacja z ćwiczeń z baz danych ze studentami.
Widząc, że grupa ewidentnie nie kuma, nie ogarnia i, że ewidentnie jako prowadzący w ich mniemaniu bliżej mi do "dzbana" niż eksperta w dziedzinie baz danych.
Staram się, podjąć linie motywacji grupy i mówię na głos "jesteście zwycięzcami", nie ma dla was rzeczy niemożliwych, problemy rozwiązujecie natychmiast, a na cuda z Waszej strony trzeba chwilę poczekać itd.
JA, by być w miejscu tym w którym jestem musiałem przepracować 100tyś godzin, przy projektach informatycznych. Jeśli nie rozumiecie. Podam Wam analogię.
Wyobraźcie sobie, że lecicie na wakacje Waszego życia, w najpiękniejsze obszary naszego globu.
Do wyboru macie lot z fajnym, opowiadającym anegdoty i żarty pilotem, który wylatał pięć godzin na symulatorze lotu.
i doświadczonego mrukowatego, styranego życiem i nadgryzionego zębem czasu pilotem, który ma na swoim koncie 100 tyś. godzin wylatanych w powietrzu na różnym sprzęcie, w tym nawet na drzwiach od stodoły?
Zapada dłuuuuuuuga cisza. Taka cisza, jak podczas pytania czy jest ochotnik na sali?
Wtem na moje misternie wydumane pytanie, pada z ostatniej ławki odpowiedź.
Z takim, który nie spadnie!
- Szczegóły
Już prawie dwa lata walczę, próbuje zrozumieć, wyrobić sobie zdanie o nauce, edukacji, itd..
A tu znienacka trzeba ogarnąć - naukę na odległość.
Osobiście mam dwa punkty widzenia jeden "przed kamerą" i drugi ..."przed kamerą".
W pierwszym kamera jest zawsze włączona, w drugim zawsze wyłączona.
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec